photo | notes | from

Eurosonic/Noorderslag 2004
Eurosonic/Noorderslag 2005
Eurosonic/Noorderslag 2006


KEI-krant

U wilt hier een link?




gronical.nl fotoweblog

. . Goi dag op Gronical, ofwel moi! . .
Op alle items op deze site berust auteursrecht (c) '03 Mail Gronical

29.2.04

Mediahype: Toch voel ik een afstand
Digitaal essay voor een moderniserende VVV



Hebben we de krant nog wel nodig, nu internet er is? Het is dat er een paar jaar geleden een zeepbelletje knapte, maar nog steeds zal je veel mensen vinden die ontkennend zullen antwoorden op bovenstaande vraag. Een beetje internetter pakt z'n nieuws toch op FOK? Soit, ook Gronical heeft deze site die draait op vrijwilligers en gebruikers die het net afstruinen op zoek naar het nieuwste nieuws. En dus biedt FOK veel grappige wederwaardigheden, de geleerden zouden het 'faits-divers' noemen, Vlaamingen verstrooiing, en een beetje NRC-lezer wordt ziek van zoveel onbelangrijke grappige gebeurtenissen. De leukste leest hij toch wel, de middag erna als eerste op de voorpagina van de krant, wollig opgeschreven in een vet kadertje ter afleiding van groter en kleiner wereldleed. Of die ziet hij op RTL Boulevard, want de redacteuren bij HMG zijn trouwe bezoekers van FOK. Geen schande hoor, ook in het PCM-pand aan de Marten Meesweg wordt de site gretig bekeken, al zit er veel oud nieuws tussen wanneer je de luxe van een ANP-abonnement hebt.

FOK is vooral sterk in 'nieuws uit de regio', de 'categorie Hart van Nederland' grof gezegd. Heel grof, want omdat er veel studenten onder de internetnieuwsjunks zitten haalt een Volkskrantnieuwtje of 'n miniscoopje van NOVA binnen no time de nieuwstikker (leenwoord met dank aan de BBC (niet zo slecht als je de laatste tijd al koppen scannend zou denken).

Da's mooi voor Grunn, zou je dus zeggen, immers exposure is exposure, en wie hier geweest is geeft de stad volgens de Gezinsbode een 7,8. Kon minder, zeggen we dan. Dat cijfer komt uit een rapport dat een stelletje overbetaalde Friezen heeft uitgevoerd in opdracht van het door overbetaalde deskundologische communicatiespecialisten gerunde "Marketing Groningen".

Zo moet de VVV tegenwoordig genoemd moet worden omdat Vereniging Vreemdelingen Verkeer als oubollige en ongepaste uitdrukking verhuisd is naar de geschiedenisboekjes van de opleiding MBRT aan het Noorderpoortcollege. Maar ja, de afkorting VVV bekt zo lekker, dus op de website blijft het voorlopig oubollig. Niet klikken hoor, je vind er niks over het tevredenheidsonderzoek. Het cijfer komt uit de Gezinsbode, die Gronical vandaag weer eens las omdat de bezorger hardnekkig weigert de Hoendiepflat van informatie te voorzien, al dan niet op instigatie van de vermogende, maar Zeeuws zuinige uitgever Hazewinkel.

Marketing Groningen houdt zich voornamelijk bezig met het op ons aller kosten uitnodigen van buitenlandse 'journalisten', en dan het liefste degenen die bij een groot blad goed de ruimte krijgen om in bloemrijk positivistisch proza uit te weiden over al dat prachtigs dat ze in town Groningen hebben gezien. Ook besteedt de stichting een klein vermogen aan wervend drukwerk om de Hollandsche Dagjesmens te verleiden tot 'n bezoek aan stad. Of dat werkt? Valt nog niet echt te zeggen, maar het gegeven dat mensen die hier nog nooit zijn geweest Grunn een 5,8 geven. Dat verklaart de naamsverandering van de VVV. De vernieuwing straalt er vanaf, en dat mag ook wel; een mooi strikje om de verpakking doen is nu net waar de 'citymarketeers' (dit woord bestaat!) voor zijn ingehuurd.

Maar Grunnegers weten wel beter: het draait om de inhoud. En ze zijn trots genoeg om die te verkopen aan verkerende vreemdelingen (Gronical blijft geheel belangeloos zijn best voor u doen, mr. Marketeer, misschien kunt u er een keer een beleidsvisie op loslaten in een conceptnota?). En dat doen ze niet met die oubollige toren en dat weirde museum. Da's leuk om naar te kijken, maar die 7,8 komt door het bruisende leven rondom die 'landmarks', het ontbreken van sluitingstijden in de horeca was de meest aangename verrassing voor de Sunday Telegraph.

Die Britten komen dus wel, Hollanders niet. Want die vinden Groningen ver weg, saai en boers. Dat komt onder meer door alle verstrooiing in de media, zoals bij FOK en Hart van NL. Stad is namelijk relatief dichtbevolkt qua journalisten, dus faits-divers zijn er in overvloed.

Nu steeds meer mensen doorkrijgen dat het journalistiek-industriele complex zo werkt, organiseren steeds meer creatievelingen mediagenieke evenementen. Dat is volkomen logisch in een tijd waarin mondige burgers kennis maken met het fenomeen 'mediahype', dat dankzij het promotieonderzoek van Peter Vastermans zelf een minihypeje werd. Vastermans onderzocht zware onderwerpen al de Bijlmerramp en zinloos geweld, want een beetje wetenschapper haalt z'n neus op voor het gewone volk. Dat kan je je in de media niet permitteren, er werd veel gemitst en gemaard over zijn onderzoek. Had de UvA-wetenschapper nou maar eens in Rotterdam door de Witte de Withstraat gelopen, waar vroeger elke journalist werkte die 'joh' in zijn standaardrepertoire had. Want de lezers weten al lang hoe het zit.

Aan het begin van de Witte de With staat op een gevel de beroemde uitspraak van Andy Warhol: "In the future, everybody will have 15 minutes of fame". De ludieke SBS-genieke media-events die de laatste jaren georganiseerd worden, laten zien dat steeds meer Nederlanders de kreet ter harte nemen, en het dan niet bij overleggen houden. Groningen blaast een aardig toontje mee, denk aan het WK snert koken en het NK Bommetje in Stadskanaal, dat een relevatie was voor puffende verslaggevers in komkommertijd. RTL en de NOS vochten om het beste plekje voor hun straalwagens. Superexposure, en er komt geen citymarketeer aan te pas.

Maar ja, toeristen levert het ook niet op, je gaat je vrije zaterdag niet twee uur in de auto zitten om boven een pan erwtensoep te hangen. En iedereen in de west weet weer: qua oubolligheid gaat er niets boven Groningen. Daar komt nu verandering in: FOK meldde gisterochtend om 10.23 dat Groningen als eerste stad op het Europese vasteland gastheer wordt van het EK Lasergamen. Reken maar dat de camera's op 20 en 21 maart zullen snorren in de Q-pit, het vier weken vantevoren aankondigen van het evenement getuigt van gevoel voor timing (ook met een superkabel duurt 't even voor de psychologische afstand tot Groningen is overbrugd, zie de foto). Genoeg tijd om een cameraman in te plannen, niet te ver weg om te vergeten. Amusementswaarde 7,8; nieuwswaarde 5,6 ('t is voor 't eerst), maar of er nou veel toeristen komen schieten in de Zwanestraat? Britten misschien, die vinden het nog steeds cool en willen ook wel 's na één uur 's nachts een pub in. Maar ja, die kwamen toch al dankzij de inspanningen van onze citymarketeers en de Sunday Telegraph.

Zo blijkt maar weer, een goed product verkoopt zichzelf. Daarom een tip voor Karin Dekker, voor wanneer de volgende bezuinigingsronde weer eens op de gemeenten wordt afgewenteld: loos uw citymarketeers als waren het telefonische proefabonnementenverkopers en ga op zoek naar de Johan Vlemmix van Groningen, die voor slechts één fte mediagenieke evenementen organiseert die de kracht van Groningen uitstralen, zoals een estafette bierfietsen (Dizkartes) of een duurrecord stappen. Binnen no-time kan wethouder Smink in conclaaf met projectontwikkelaars die hotels willen bouwen in de Herestraat, op de Grote Markt of het A-kerkhof. Da's dubbel kassa, en wordt u helemaal gratis en belangeloos aangeboden door Gronical, die hier toch 'n klein uurtje werk in heeft zitten. Maar zolang ik op dit tijdstip nog 'n biertje kan drinken, heb ik het er graag voor over. Als beloning misschien een paar VVV-bonnen?

geplaatst door Jan-Willem 01:16

 Link |
___________________________
Archief Home