photo | notes | from

Eurosonic/Noorderslag 2004
Eurosonic/Noorderslag 2005
Eurosonic/Noorderslag 2006


KEI-krant

U wilt hier een link?




gronical.nl fotoweblog

. . Goi dag op Gronical, ofwel moi! . .
Op alle items op deze site berust auteursrecht (c) '03 Mail Gronical

30.10.03

Treintje rijden

Vraag de gemiddelde jongere wat er anders moet in onze samenleving, en hij zegt als eerste: het openbaar vervoer moet goedkoper (bron: SIRE onderzoek 2002). Toch zijn er velen, die genoodzaakt door OV-kaart zo nu en dan een kaartje kopen om met de trein te gaan (om u een idee van de kosten te geven: dertien euro zestig (lees dertig gulden en meer) voor een enkeltje Bussum of Winterswijk. En dat is met veertig (!) procent korting. Bent u klaar voor vertrek?



Als u zoveel betaalt voor uw kaartje, betekent dat niet dat u recht heeft op enige luxe, zoals de mogelijkheid tot het roken van een sigaretje bij een goed boek. U mag er wel op rekenen dat u vervoerd wordt, bij weer en wind. Al kan het bij een beginnend herfststormpje wat langer duren dan gepland, immers de manager vallend blad (deze functie bestaat echt bij onze nationale spoorwegen) moet dan wel heel veel werk ineens doen. Tel daar bij op wat werkzaamheden, en zo propt een vol perron (de architect van station Hoogeveen moet standrechtelijk geexecuteerd worden voor zijn wanprestatie, vooruitlopend op ongelukken die zich op dit station voor gaan doen wanneer er paniek uitbreekt), zich langzaamaan in de bus naar Ass'n op een winderige zondagavond. Dat kan er nog wel bij, de trein was toch al een kwartier te laat. En werkzaamheden moeten doorgaan natuurlijk, weer of geen weer, blaadjes of geen vierkante wielen.
En zo togen honderdvijftig reizigers per (al dan niet luxe) touringcar door Drentie-land, onderweg naar het dorp dat de hoofdstad van dit landsdeel is.
Daar stappen de reizigers uit de bussen, en de eersten zien in de verte hoe een NS-medewerker met akelig korte grijze stekeltjes, een brilletje en een grauwe snor het sein vertrek geeft aan de lege intercity naar Groningen. Noteert u de tijd: het is 20.35 uur. Hoe kon hij dit nou doen? Niet even een paar minuutjes wachten, zodat iedereen meekon? Nee, dat kon niet, want de trein was al vier minuten te laat, liegt de man (het dienstrooster zegt .35, en een minuut vertraging is bij NS geen vertraging). En waar in het hele land de dienstregeling ontregeld is, moet de tsjoeketsjoek van Ass'n naar Groningen op tijd en leeg vertrekken. En stroomt het perron vol met gestrande reizigers. De chef durchgangslager Ass'n is dan al weggelopen, verguld met het feit dat hij de trein op tijd heeft laten vertrekken. Gronical zou Gronical niet zijn als hij de boeman niet bij de overige treinreizigers aan zou geven, maar de FC speelde al thuis die middag, en de gemiddelde treinreiziger is geen hooligan of vervelende hangjongere. Want voor hen is de trein te duur, zij hebben een auto of scooter. Jammer toch, dat de trein zo duur is.

Gronical neemt vandaag meteen de bus naar de autoboulevard, om een bloedrode bolide te kopen. En als Grijs Stekeltje nog een keer zo vervelend met zijn treintjes speelt, dan loopt deze EisenbahnKaPo pardoes de kans te worden overreden. We zullen hem niet ontvoeren, want wie wil er bloed op de achterbank, van de klantonvriendelijkheid?

geplaatst door Jan-Willem 17:33

 Link |
___________________________
Archief Home